Sakatlık indiriminden başvuru tarihinden itibaren değil, işe başlama tarihinden itibaren faydalandırılacağı, fazla tahsil edilen verginin düzeltme yoluyla iade edileceği hk.
Danıştay 3. Daire E. 1997/2651 K. 1999/1619 T. 29.4.1999 SAKATLIK İNDİRİMİ UYGULAMASININ BAŞLANGIÇ TARİHİ SAKATLIK İNDİRİMİNDEN BAŞVURU TARİHİNDEN İTİBAREN DEĞİL, İŞE BAŞLAMA TARİHİNDEN İTİBAREN FAYDALANDIRILACAĞI, FAZLA TAHSİL EDİLEN VERGİNİN DÜZELTME YOLUYLA İADE EDİLECEĞİ HK. 193/md. 31 Temyiz İsteminde Bulunan Taraflar: 1- ... Vergi Dairesi Müdürlüğü 2- ... İstemin Özeti : Sakatların İstihdamı Hakkında Tüzük kapsamında 28.7.1993 tarihinden beri ... Telekom Müdürlüğünde çalışan ve sakatlık indiriminden faydalanmak üzere başvurduğu tarih olan 20.7.1995 tarihinden itibaren sakatlık indiriminden faydalandırılmakta olan davacının, sakatlık indiriminden işe başlama tarihinden itibaren faydalandırılması istemiyle Vergi Dairesine yaptığı düzeltme isteminin ve Maliye Bakanlığına yaptığı şikayet başvurusunun cevap verilmeyerek reddi üzerine, Vergi Dairesinin 3.1.1996 tarihli düzeltme talebinin reddine dair işleminin iptali ile düzeltme talebinin reddi tarihinden itibaren kendisine iadesi gereken vergi kesintilerine yasal faiz yürütülmesi talebiyle açtığı davayı; Gelir Vergisi Kanununun 31/2. maddesinde ve 18.3.1981 tarih ve 8/2620 sayılı "Sakatlık İndiriminden Yararlanacak Hizmet Erbabının Sakatlık Derecesinin Tesbit Şekli ile Uygulaması Hakkında Yönetmelik" hükümlerinde, sakatlık indiriminden Merkez Sağlık Kurulu Raporu tarihinden itibaren faydalanılacağına ilişkin bir hükme yer verilmediği gibi, 4.6.1981 tarih ve 17369 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 131 sıra no'lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinin sakatlık indirimi ile ilgili açıklama kısmında da bu hususla ilgili bir açıklama yapılmadığı, 16.3.1987 tarih ve 19402 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sakatların İstihdamı Hakkında Tüzüğün 6. maddesinde, çalışmak isteyen sakatların çalışma güçlerini hangi oranda yitirdiklerinin ilgili kurumca gönderilecekleri sağlık kuruluşunca tespit edileceğinin belirtildiği, olayda da bu tüzük kapsamında işe alınan davacının, işe alınmadan önce gönderildiği .... Hastanesinden verilen 30.9.1992 tarihli sağlık kurulu raporunda her iki gözünün kör olduğunun tespiti üzerine işe alındığı, 18.3.1981 tarihli yönetmelik hükümlerine göre iki gözü görmeyenlerin % 100 oranında sakat sayıldığı, Gelir Vergisi Kanununun 31/2. maddesinde çalışma gücünün asgari % 80'ini kaybedenlerin birinci derecede sakat sayılacağının belirtildiği, Sakatların İstihdamı Hakkındaki Tüzükte de sakat olarak istihdam edilenlerin vergi istisnasından faydalanabilmeleri için ayrıca 18.3.1981 tarihli yönetmelik hükümlerine göre ikinci bir rapor almaları gerektiği yönünde bir düzenlemenin yer almadığı, kaldı ki davacının işe girdikten sonra aldığı 20.7.1995 tarihli sağlık kurulu raporunda da iki gözünün kör olduğu hususunun teşhis edildiği, bu durumda davacının işe girerken aldığı sağlık kurulu raporu gözardı edilerek, işe girdikten sonra aldığı 20.7.1995 tarihli rapordan itibaren indirimden faydalandırılmasında kanun, yönetmelik, tüzük ve genel tebliğ hükümlerine uyarlık görülmediği, bu nede...