Tekli ve beşli kartlar yönünden uygulamanın kaldırılmasına gerekçe yapılan kötü kullanımların uygulama kapsamı dışında tutulan 10'luk ve 20'lik biletler için de geçerli olması ve idarece verilen bu hakkı kötüye kullanmayan kişiler açısından eşitlik ilkesine aykırı olarak haksız bir durum yaratacağı dikkate alındığında, toplu taşıma araçlarında tekli ve beşli kartlardan 45 dakikalık aktarma servislerinin kaldırılması yönünde tesis edilen işlemde hukuka uyarlık görülmediği hakkında.
8. Daire 2005/714 E. , 2006/796 K. "İçtihat Metni" T.C. D A N I Ş T A Y SEKİZİNCİ DAİRE Esas No: 2005/714 Karar No: 2006/796 Temyiz İsteminde Bulunan : … Karşı Taraf : … Genel Müdürlüğü Vekili : İstemin Özeti : … ilinde 06.01.2001 tarihinden itibaren uygulana gelen Toplu Taşıma Araçlarında tekli ve beşli kartlardan 45 dakikalık aktarma servislerinin 22.4.2002 tarihinden itibaren kaldırılmasına ilişkin EGO Genel Müdürlüğü işleminin iptali istemiyle açılan davayı reddeden ... İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının; hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir. Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir. Danıştay Tetkik Hakimi ... 'ın Düşüncesi : İstemin reddi gerektiği düşünülmektedir. Danıştay Savcısı … 'nin Düşüncesi : İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir. Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir. TÜRK MİLLETİ ADINA Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü: Uyuşmazlık; … ilinde 06.01.2001 tarihinden itibaren uygulana gelen Toplu Taşıma Araçlarında tekli ve beşli kartlardan 45 dakikalık aktarma servislerinin 22.4.2002 tarihinden itibaren kaldırılmasına ilişkin EGO Genel Müdürlüğü işleminin iptali isteminden doğmuştur. İdare Mahkemesince; 06.01.2001 tarihinden itibaren, Otobüs-Ankaray-Metro entegrasyonu içerisinde ilk binişte bir ücret ödeyerek 45 dakika içinde değişik türdeki ulaşım araçlarından (Otobüs-Ankaray-Metro) ücret ödemeden iki adet transfer hakkı kullanılması şeklinde uygulana gelen bu uygulamanın, zamanla çeşitli istismarlara uğradığı, yolcu sayısının artmasına rağmen bilet satışlarında büyük oranda azalmaya neden olduğu, yolcuların biletlerini kullandıktan sonra kalan transfer haklarını başka yolculara devretmelerinden kaynaklanan olumsuzlukların oluştuğu, bazı otobüs ve metro duraklarında halk arasında yapılan bilet değişimi sırasında bilet isteyen ve biletini vermek istemeyen vatandaşlar arasında tartışmalara ve bazen de kavgalara yol açtığının saptanması üzerine bu olumsuzlukların giderilmesi bağlamında sözkonusu uygulamanın 22.04.2002 tarihinden itibaren kaldırıldığı noktasındaki davalı idare savları gerekçe olarak kullanılmak suretiyle dava reddedilmiş ise de; tekli ve beşli kartlar yönünden uygulamanın kaldırılmasına gerekçe yapılan kötü kullanımların uygulama kapsamı dışında tutulan 10'luk ve 20'lik biletler için de geçerli olması ve idarece verilen bu hakkı kötüye kullanmayan kişiler açısından eşitlik ilkesine aykırı olarak haksız bir durum yaratacağı dikkate alındığında, tesis edilen işlemde eşitlik ve sonuçta hukuka uyarlık görülmemiştir. Kaldı ki, bir hakkın kötüye kullanımının, idare...