Hizmet akdine tabi çalışan sigortalılara işverenlerince hangi hal ve durumlarda kıdem tazminatı ödeneceği, 1475 sayılı İş Kanunu’nun 14’üncü maddesinde düzenlenmiştir. Hizmet akitleri, anılan maddenin dördüncü fıkrası gereği yaşlılık, emeklilik veya malullük aylığı yahut toptan ödeme almak amacıyla feshedilen işçiler doğrudan kıdem tazminatına hak kazanmaktadır. 506 sayılı Kanunda yaş şartı olmaksızın emekli olunabilmesine ilişkin koşullar, 4447 sayılı Kanunla yeniden düzenlenerek, emeklilik yaşı kadınlarda 58, erkeklerde 60 olarak belirlenmiş ve sigortalıların bu düzenlemeden hemen etkilenmelerini önlemek için 08/09/1999 tarihi itibariyle 18 yıl sigortalılık süresi olan kadınlar ile 23 yıl sigortalılık süresi olan erkekler için eski hükümler uygulanmış, 18/23 yıl sigortalılık süresi olmayanlar ise 23/05/2002 tarihindeki sigortalılık süresine göre kademeli yaşa tabi tutulmuştur. Emeklilikte yaş şartını getiren 4447 sayılı Kanunla 1475 sayılı Kanunun 14’üncü maddesinde de düzenlemeye gidilmiş ve 14’üncü maddenin birinci fıkrasına, "5. 506 Sayılı Kanunun 60’ıncı maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (a) ve (b) alt bentlerinde öngörülen yaşlar dışında kalan diğer şartları veya aynı Kanunun Geçici 81 inci maddesine göre yaşlılık aylığı bağlanması için öngörülen sigortalılık süresini ve prim ödeme gün sayısını tamamlayarak kendi istekleri ile işten ayrılmaları nedeniyle," şeklinde bent eklenmek suretiyle emeklilik yaşı dışındaki şartları yerine getiren sigortalılara kendi istekleriyle işten ayrılmaları durumunda da kıdem tazminatı ödenmesine imkan sağlanmıştır. Bu yazıda, 4447 sayılı Kanunla başlayan ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile devam eden süreçte emeklilik şartlarında yapılan düzenlemelere istinaden sigortalıların 1475 sayılı Kanunun 14’üncü maddesinin dördüncü ve beşinci fıkrasına göre kıdem tazminatını hangi durumda alıp alamayacakları hususu incelenecektir.
Bu karar için tam metin henüz yüklenmemiş.